۱۴ میلیارد کمک اعتباری به هوشمندسازی آبیاری در هرمزگان اختصاص یافت

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از طرح آبیاری هوشمند گفت: در سال زراعی جاری (یکم مهرماه امسال تا ۳۱ شهریور سال آینده) ۱۴ میلیارد تومان از محل کمک‌های فنی و اعتباری برای اجرا و توسعه این سامانه در استان هرمزگان اختصاص یافت.

به گزارش تیلا نیوز، عبدالعلی مرادی، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، در مجموع بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان هرمزگان در بخش زراعی و باغی به آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری سطح ابلاغی وزارتخانه به استان هرمزگان سه هزار و ۲۵۸ هکتار بوده که تاکنون توانستیم حدود ۴۰۰ هکتار را مجهز به ثبت سامانه کنیم و هم اکنون با طرح‌های در دست اجرا، پیش بینی مان این است که تا پایان سال بتوانیم به بیش از ۶۰۰ هکتار برسانیم.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اضافه کرد: در این راستا در صورت استفاده از آبیاری تحت فشار حدود ۸۵ درصد از هزینه اجرای آن را دولت به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند و ۱۵ درصد نیز توسط بهره بردار تامین اعتبار می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه استان هرمزگان به لحاظ سطح زیرکشت و اجرایی رتبه نخست کشور سطح آبیاری نوین را دارد، ابراز کرد: در حال حاضر سطح زیرکشت استان ۱۶۱ هزار هکتار بوده که ۱۱۲ هزار هکتار آن برابر با ۷۰ درصد از کل اراضی به توسعه سامانه نوین آبیاری اضافه شده است.

وی گفت: تاکنون ۶۰ درصد از اراضی باغی و ۴۰ درصد از اراضی زراعی هرمزگان مجهز به این سامانه هوشمند شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که تا پایان سال ۱۴۰۴ چه میزان از اراضی کشاورزی هرمزگان به آبیاری نوین مجهز می‌شود، گفت: پیش بینی‌مان این است که طبق برنامه در صورت تخصیص اعتبارات به موقع با اجرای طرح‌های ملی و استانی، حداقل سالانه یکهزار هکتار طرح سامانه نوین آبیاری انجام دهیم که خوشبختانه خرده مالکی‌ها تقریبا تمام شده و مستلزم طرح‌های تجمیعی هستیم.

گفتنی است؛ آبیاری تحت فشار از سال ۱۳۷۰ در استان هرمزگان کلید خورد و از همان سال اجرا و توسعه این طرح در اولویت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان قرار گرفت.

توسعه سامانه نوین آبیاری، احداث زیرساخت‌های کشاورزی و پیاده‌سازی الگوی کشت از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که محقق شدن این طرح‌ها در استان‌ها از جمله هرمزگان نیازمند تامین اعتبار است.