تعویض کولر‌های گازی فرسوده با یک سوم قیمت

مجری طرح بهینه سازی مصرف برق توانیر، از تعویض کولر‌های گازی فرسوده با کولر‌های ساخت داخل بصورت اقساطی و با یک سوم قیمت خبر داد.

به گزارش تیلا نیوز، مسعود خانی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه طرح تعویض کولر‌های گازی فرسوده در سال ۹۸ به تصویب شورای اقتصاد رسیده است افزود: تولیدکنندگان داخل، درخواست اصلاح یکی از بخش‌های مصوبه را ارائه کردند که این اصلاح در خرداد ۹۹ ه انجام و مصوبه جدید از سوی شورای اقتصاد ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه قبلی عملکرد کولر‌ها بسیار بالا در نظر گرفته شده بود گفت: تولید کنندگان به دلیل تحریم‌ها اعلام کردند که امکان تولید کولر با عملکرد بسیار بالا در کشور وجود ندارد که پس از تایید وزارت صمت، شاخص تعیین شده برای عملکرد کولر تعدیل شده است.

مجری طرح بهینه سازی مصرف برق توانیر با بیان اینکه کولر‌های قابل تولید در کشور درجه انرژی A خواهند داشت ادامه داد: هم اکنون در حال فراخوان برای جذب سرمایه گذار اعلام شده که هفته آینده مدت زمان آن پایان یافته و برنده مناقصه تعیین خواهد شد.

خانی با بیان اینکه در این طرح کولر‌های گازی پنجره‌ای تعویض می‌شوند گفت: یک سوم هزینه کولر‌ها از محل صرفه جویی سوخت، یک سوم از محل صرفه جویی برق و یک سوم آن نیز از مصرف کنند و بصورت اقساطی در ۲ سال دریافت میشود که شرکت توانیر این مبالغ را تجمیع و سپس به سرمایه گذار ارائه می‌کند.

مجری طرح بهینه سازی مصرف برق توانیر با تعویض کولر‌های گازی فرسوده ۱۶۰۰ مگاوات معادل یک نیروگاه ۲ هزار مگاواتی صرفه جویی خواهد شد افزود: درجه مصرف انرژی کولر‌هایی که در این طرح تعویض خواهند شد G و حتی کمتر از این درجه بوده است که در این طرح به A تبدیل خواهد شد.

وی گفت: پس از تایید صلاحیت تولید کنندگان، پیش بینی می‌شود که تا پیش از شروع اوج مصرف تابستان سال آینده اجرای این طرح آغاز شود.

خانی افزود: برای جلوگیری از بروز انحصار در تولید در هر دوره مناقصه تولید ۱۰۰ هزار کولر عرضه می‌شود.