رئیس سازمان غذا و دارو: واکسن اسپایکوژن مجوز مصرف اضطراری گرفت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: روز گذشته مجوز مصرف اضطراری از سوی سازمان غذا و دارو برای واکسن اسپایکوژن صادر شد.
  • به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمدرضا شانه ساز اظهار داشت: اثربخشی واکسن‌هایی همچون فایزر در مقابل سویه های جدید ویروس کرونا، کاهش یافته است و در برخی موارد به زیر ۵۰ درصد رسیده است. این در حالیست که اثربخشی واکسن اسپایکوژن بالاتر از مقادیر مجاز اعلام شده در دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت بوده است.

وی افزود: در حال حاضر ویروس غالب کرونا در کشور شامل سویه هایی مانند دلتا، انگلیسی و ووهان ممکن است باشد، که مطالعه بالینی واکسن اسپایکوژن جزو معدود مطالعاتی در جهان است که تماماً در پیک دلتا انجام شده است و این واکسن در مقابل اکثر سویه های موجود ویروس کرونا در کشور، اثربخشی مناسب و بالاتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت را داشته است.

شانه ساز تصریح کرد: بر اساس گزارش ارسالی از مطالعه بالینی و نظر کمیته بالینی، در این مرحله از مطالعه بالینی فاز ۳ واکسن اسپایکوژن، اثربخشی واکسن در پیش از ابتلاء به موارد علامت دار و خفیف کووید ۱۹ و در شرایط غلبه واریانت دلتا در کشور، حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد برآورد شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: بر اساس هماهنگی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت مقرر شده که افرادی که در فازهای موفق مطالعات بالینی واکسن دریافت کرده‌اند، بتوانند کارت واکسن خود را دریافت کنند تا در مراحل اجرای قرنطینه هوشمند با مشکلی مواجه نشوند.

شانه ساز گفت: تولید ماهانه اسپایکوژن بر اساس اظهارات شرکت سیناژن، حداقل سه میلیون دوز است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که مشکلی برای استفاده از واکسن اسپایکوژن به عنوان دُز بوستر یا یادآور، وجود نداشته باشد لیکن بمنظور اظهار نظر قطعی انجام مطالعات بیشتر ضروری می‌باشد.

شانه ساز اظهار داشت: شرکت سیناژن نیز همچون واکسن‌های برکت و پاستور از ابتدا بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت برای دریافت تاییدیه های لازم، مطالعات کارآزمایی خود را طراحی کرده و تلاش این شرکت این بوده که حتماً مجوزهای سازمان جهانی بهداشت و سایر مراجع معتبر بین‌المللی را برای صادرات این واکسن، دریافت کند.