فوتسال جام ملت‌های آسیا؛

ایران – ژاپن در فینال سنتی، پیش به سوی سیزدهمین قهرمانی

دیدار رده بندی و فینال شانزدهمین دوره فوتسال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ امروز در کویت برگزار می‌شود.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دیدار رده بندی و فینال فوتسال جام ملت‌های آسیا امروز در کویت برگزار می‌شود.

برنامه دیدار رده‌بندی و فینال به این شرح است:

رده‌بندی:
ازبکستان – تایلند، ساعت ۱۷:۳۰، ورزشگاه سعد عبدالله کویت

فینال:
ایران – ژاپن، ساعت ۲۰:۳۰، ورزشگاه سعد عبدالله کویت

در جدول گلزنان حسین طیبی از ایران با ۱۰ گل در صدر قرار گرفت و سعید احمد عباسی از ایران، ادریس یوروف از تاجیکستان و قربان گلدی شاهداف از تیم ترکمنستان با ۶ گل به طور مشترک دوم هستند.

تیم ایران در دور مقدماتی این دوره و در گروه یک منطقه آسیای جنوب و مرکز در بیشکک قرقیزستان، با ۱۷ گل تیم مالدیو را درهم کوبید و ۳ – ۰ تیم ترکمنستان و ۸ – ۱ تیم قرقیزستان را شکست داد و با ۹ امتیاز به عنوان تیم اول صعود کرد.

این رقابت‌ها تا دوره قبل با نام قهرمانی آسیا برگزار می‌شد و سال ۲۰۲۰ رقابت‌ها که ابتدا قرار بود در ترکمنستان و سپس در کویت برگزار شود، به علت شیوع بیماری کرونا لغو شد.
در دوره قبل در سال ۲۰۱۸ تیم‌های ایران، ژاپن و ازبکستان اول تا سوم شدند.

در فوتسال قهرمانی آسیا، تیم ایران با ۱۲ قهرمانی، یک نایب قهرمانی و دو عنوان سومی رکورد دار است و تیم‌های ژاپن با ۳ قهرمانی، ۶ نایب قهرمانی و ۲ مقام سومی در رده دوم و ازبکستان با ۴ نایب قهرمانی و سومی در رده سوم قرار دارند. تیم تایلند نیز ۲ بار نایب قهرمان و ۵ بار سوم شده است. تیم‌های کره جنوبی و قزاقستان یک بار نایب قهرمان و سوم و تیم قرقیزستان نیز یک بار سوم شده اند.

وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان به عنوان بازیکن هشت بار قهرمانی آسیا را تجربه کرده است.

تیم ایران در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ قهرمان در سال ۲۰۱۴ نایب قهرمان و در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ سوم آسیا شده است.
در تاریخ ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا تیم ایران در ۱۶ دوره حضور تا کنون در ۹۸ بازی به میدان رفته است که ۹۳ پیروزی ۲ تساوی و ۳ باخت در کارنامه این تیم به ثبت رسیده است.۹۳۶ گل زده و ۱۳۸ گل خورده حاصل کار تیم ایران بوده است.

نتایج ایران و ژاپن فوتسال قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

ایران ۶-۰ ژاپن در سال ۲۰۰۲ و در فینال
ایران ۶-۴ ژاپن در سال ۲۰۰۳ و در فینال
ایران ۵-۳ ژاپن در سال ۲۰۰۴ و در فینال
ایران ۲-۰ ژاپن در سال ۲۰۰۵ و در فینال
ایران ۱-۵ ژاپن در سال ۲۰۰۶ و در نیمه نهایی
ایران ۴-۱ ژاپن در سال ۲۰۰۷ و در فینال
ایران ۲-۲ ژاپن؛ برنده ژاپن در پنالتی، در سال ۲۰۱۴ و در فینال
ایران ۴-۰ ژاپن در سال ۲۰۱۸ و در فینال