برگزاری نخستین همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما در بندرعباس

نخستین همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما در بندرعباس برگزار شد.

🔺 عکس تزئینی است 

به گزارش تیلا نیوز، مهدی ترابی دبیر همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما در این خصوص اظهار کرد: در این همایش دو روزه علاوه بر محققان، تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش بنیان، بازرگانان و شرکت کنندگانی از ۵ استان خرماخیز بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس حضور داشتند.

وی افزود: محققان و تولید کنندگان نهال‌های گرمسیری از کشور‌های اسپانیا و استرالیا نیز با حضور در این همایش دانش و تجربه خود را به اشتراک گذاشتند.

دبیر همایش گفت: بیش از ۳۰ مقاله و سخنرانی ارائه شد و شرکت کنندگان در ۶ برنامه تخصصی به بررسی قابلیت ها و پتانسیل ها، اشتراک دانش، تجارب و ارائه راهکار‌هایی برای رفع چالش‌ها پرداختند.

مهدی ترابی در ادامه افزود: در این همایش تلاش شد تغییر اقلیم به ویژه کمبود آب به عنوان یکی از تهدید‌های پیش رو را با کمک پژوهشگران و با ارائه راهکار‌هایی به فرصتی برای تولید نباتات گرمسیری و الگوی کشت متفاوت در استان‌های جنوبی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خوب استان در تولید نباتات گرمسیری و خرما، تصریح کرد: با وجود برخورداری از جایگاه خوب محصول خرمای کشور در بازار جهانی باید به ارتقا کیفیت محصولات توجه بیشتری شود و در حوزه نباتات گرمسیری نیز علیرغم پتانسیل‌های خوب استان‌های جنوبی در بازار جهانی حضور جدی نداریم که باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.