ثبت ۵ هزار و ۴۹۷ هکتار کشت قراردادی در هرمزگان

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی هرمزگان، از ثبت کشت قراردادی افزون‌بر پنج‌هزار و ۴۹۷ هکتار از اراضی آبی و دیم این استان در سامانه خبر داد.

به گزارش تیلا نیوز، مسعود رمضان‌پور ساعتی پیش در این خصوص اظهار کرد: از ابتدای اجرای این طرح (آذرماه سال‌جاری)، ۸۵۳ قرارداد مربوط به کشاورزان این استان در سامانه ثبت شده است؛ و هر کشاورز با کد ملی و تلفن همراه خود می‌تواند در این طرح نسبت به عقد قرارداد با شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام کند.

وی در ادامه تصریح کرد: برآورد میزان تولید قراردادهای تأیید شده در سامانه بیش از ۲۴ هزار و ۶۹ تن پیش‌بینی می‌شود و درصد تحقق این طرح تا این لحظه ۴۲ درصد است.

گفتنی است؛ کشاورزان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به آدرس gtc.ir اپلیکیشن کشت قراردادی را بر روی گوشی خود نصب کرده و ضمن ثبت‌نام در سامانه از مزایای آن برخوردار شوند.

کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که براساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، براساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که اغلب شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از مزایای این نوع کشت است.