نخستین تدفین دوره ساسانی در اشنویه یافت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: نخستین تدفین دوره ساسانی در آذربایجان‌غربی در تپه باستانی این شهرستان یافت شد که این امر یکی دیگر از نشانه‌های قدمت این منطقه از کشور است.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روناک تاسا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: در بررسی‌های صورت گرفته، ۱۱ محوطه تاریخی در محدوده آبگیری سد چپرآباد این شهرستان شناسایی و عملیات نجات بخشی آن انجام شد که در فصل سوم کاوش در این منطقه، تدفین مربوط به دورۀ ساسانی کشف شد.

وی ادامه داد: این مورد با توجه به سنت‌های تدفین در دورۀ ساسانی، یکی از معدود تدفین‌های شناسایی شدۀ این دوره است که ارزش باستانی زیادی نیز دارد.

وی اضافه کرد: در این کاوش، تعداد زیادی انواع اشیای موزه‌ای از جمله ظروف سفالی، اشیای سنگی و استخوانی نیز یافت شده که هم اکنون در موزه اشنویه نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: فصل سوم کاوش تپه چپرآباد، همزمان با آبگیری سد، به مدت ۵۰ روز انجام و طی این فصل، ۱۰ ترانشه به ابعاد گوناگون در ادامۀ بخش‌های کاوش شدۀ ۲ فصل پیش مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجۀ آن بیش از ۲۳۰ مترمربع از بقایای معماری این استقرار پیش از تاریخی آشکار شد.

تاسا افزود: تپۀ باستانی چپرآباد که در فاصله هشت کیلومتری جنوب‌شرقی شهر اشنویه و در بخش نالوس واقع شده، نزدیک‌ترین محوطۀ باستانی به ساختگاه سد چپرآباد و فاصلۀ آن تا تاج سد حدود ۵۰۰ متر است.

وی با بیان‌اینکه تپۀ چپرآباد در برنامۀ بررسی و شناسایی به نام تپه گَرگَرو با کد اختصاری CHD ۰۳ نام‌گذاری شد، گفت: این منقه بر اساس اسناد میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌غربی و گفتۀ اهالی منطقه به نام تپۀ چپرآباد معروف است.