هنر جَهله‌سازی میناب در معرض خطر فراموشی قرار دارد/ قدمت این هنر به ۶ هزار سال قبل می‌رسد

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: هنر چندین هزار ساله جَهله‌سازی میناب به علت تعداد اندک فعالان، در معرض خطر فراموشی قرار دارد.

به گزارش تیلا نیوز، ساناز رمجی، صبح امروز در این خصوص اظهار کرد: اکنون تنها چند نفر از خانواده رحیمی در شهرستان میناب به جَهله‌سازی اشتغال دارند که در صورت از دست رفتن آنان، این هنر نیز فراموش خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تلاش شده با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، هنر جَهله‌سازی میناب را از خطر فراموشی رهاند و امید می‌رود این گونه فعالیت‌ها موثر واقع شود.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: همچنین میز تخصصی سفال به این استان تعلق دارد و جَهله‌سازی هم بخشی از سفال‌گری است که باید برای حفظ آن تلاش کنیم و امیدواریم بتوانیم برنامه‌های آموزشی مرتبط با این هنر را همچون سال‌های گذشته به پیش ببریم.

کوزه سفالی که در اصطلاح محلی به آن جَهله‌ گفته می شود، یکی از صنایع دستی استان هرمزگان است که از این وسیله برای خنک نگه داشتن آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

جَهله‌سازی کماکان، تنها در روستای شَهوار شهرستان میناب رونق دارد و بر اساس برخی اطلاعات منتشر شده، قدمت این هنر به ۳ تا ۶ هزار سال پیش می‌رسد.