۲ پایگاه به پایگاه‌های میراث ملی هرمزگان اضافه می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: ۲ پایگاه به پایگاه‌های میراث ملی استان اضافه می‌شود.

به گزارش تیلا نیوز، محمد محسنی در نشست بررسی مشکلات پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی در استان افزود: هرمزگان دارای ۳ پایگاه میراث ملی بافت های تاریخی کنگ، لافت و شهر حریره کیش است که دو پایگاه از این سه پایگاه در محدوده مناطق آزاد قرارگرفته‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اظهار کرد: با توجه به مناسبات نزدیک و منافع مشترک این اداره‌کل با مناطق آزاد، همکاری و هم‌افزایی‌های تأثیرگذاری در پایگاه‌های میراث ملی لافت و حریره برقرار است.

وی در ادامه تصریح کرد: تجربه مثبتی در همکاری شهردار بندرکنگ در بافت تاریخی این منطقه داشته و داریم و امیدواریم این روند در بافت تاریخی لافت هم اتفاق بیفتد کما اینکه از زمان تصدی شهردار جوان لافت، اتفاقات مثبتی در حوزه شهری و دغدغه‌های میراث‌فرهنگی رخ‌ داده است.

محسنی گفت: تهیه طرح ۲ پایگاه میراث ملی در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد که به‌زودی به اداره‌کل پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی ارسال می‌شود.

رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست با اشاره به‌ ضرورت تشکیل هیئت راهبردی پایگاه‌های میراث ملی استان، گفت: هدایت و نظارت فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی، بررسی، اعلام نظر و تصویب کلیه طرح‌های که در محدوده مرتبط با موضوع پایگاه‌ها در حال انجام است از رئوس وظایف اعضای هیئت راهبردی است و اجرای این سیاست‌ها با مدیر پایگاه‌های میراث ملی است.

وی تأکید کرد: نقش جوامع در حفاظت از بافت های تاریخی بسیار بااهمیت است و مسئولین نیز باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

در این نشست علاوه بر محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد آتشین ماه شهردار و سید احمد پوازی رئیس شورای اسلامی شهر لافت حضور داشتند، مسائل و مشکلات پایگاه‌های استان بررسی و راهکارهای مناسب برای ارتقا کیفی و کمی سطح خدمات و بهره‌گیری و بهره‌مندی از مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت و برخورداری از ظرفیت‌های جوامع محلی در حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ارائه شد.