رده‌بندی ۳۱ استان به ترتیب سهم خرید گندم از کشاورزان اعلام شد/ خوزستان در صدر خریداران

با خرید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن گندم داخلی و رشد ۴۴ درصدی خرید این محصول نسبت به سال گذشته، رده‌بندی ۳۱ استان کشور به ترتیب سهم هر یک از آن‌ها در کل خرید گندم از کشاورزان در سال جاری اعلام شد.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سه استان با خریداری بیش از یک میلیون تُن گندم، بیشترین میزان خرید این محصول را داشتند که به ترتیب شامل استان‌های خوزستان با ۱۷ درصد، کردستان با ۱۱ درصد و فارس با ۱۰ درصد از کل گندم‌های خریداری شده است.

بر اساس این گزارش، در چهار استان دیگر نیز بین نیم تا یک میلیون تُن گندم خریداری شده است که به ترتیب شامل استان‌های کرمانشاه با هشت درصد، آذربایجان غربی با ۶.۵ درصد، گلستان با ۵.۵ درصد و لرستان با پنج درصد از کل گندم‌های خریداری شده است.

پس از هفت استان پیشتاز خرید گندم که در مجموع ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن (معادل بیش از ۶۲ درصد گندم‌های خریداری شده را به خود اختصاص داده‌اند) در ۲۴ استان بعدی، به ترتیب میزان خرید گندم‌ به شرح زیر اعلام شده است:

در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، خراسان رضوی، ایلام، اردبیل، مرکزی، کرمان، قزوین، تهران، بوشهر، مازندران و اصفهان به ترتیب بین یک تا پنج درصد از کل گندم کشور خریداری شده است.

همچنین استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، البرز، خراسان جنوبی، قم، یزد و گیلان، به ترتیب زیر یک درصد از کل گندم کشور را خریداری کرده‌اند.

گفتنی است، امسال نزدیک به سه میلیون تن گندم بیش از سال گذشته خریداری شده که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته است.