مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان: ۹۹ درصد اسناد کاداستر استان هرمزگان صادر شد

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان گفت: با صدور ۹۹ درصد اسناد کاداستر استان به استقبال جشن کاداستر خواهیم رفت.

به گزارش تیلا نیوز، سید محمد نور موسوی ظهر یکشنبه در مراسم درختکاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه ما این است که فرهنگ منابع طبیعی را باید به معارف عمومی تبدیل کنیم، بیان داشت: امسال در هفته منابع طبیعی با شعار ایران قوی، ایران سرسبز، همه با هم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی از ۱۵ الی ۲۱ اسفندماه همزمان با سراسر کشور در هرمزگان با حضور تشکل‌ها، گروه‌های مردم نهاد و جوامع محلی، پویش هر شهید ۱۰۰۰ نهال و هر ایرانی یک نهال صورت می‌گیرد.

وی افزود: امسال با صدور سند ۹۹ درصد اسناد کاداستراستان به استقبال جشن کاداستر طی این هفته می‌رویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تاکید کرد: امسال یک میلیون و پانصد هزار اصله نهال با شروع پویش، غرس شده و طی این هفته ۳۰ هزار اصله نهال نیز در سراسر استان توزیع و غرس می‌شود.

موسوی با اشاره به ضرورت اجرای تثبیت شن‌های روان و توسعه‌ی جنگل در شرق استان فزود: حل معضلات زیست محیطی در غرب استان با انجام تکلیف قانونی صنایع در انجام ۲۵ درصد تعهدات فضای سبزو اقدامات اجرایی و مالچ پاشی در شرق و غرب استان عملی است.

وی افزود: در حریم ۶۰ متر دریا اسناد اکثر شهرستان‌ها صادر شده و در آزادسازی سواحل با کمک استانداری و دادگستری و سایر ارگان‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است.

موسوی گفت: مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی نقشی اساسی دارد و خوشبختانه در این زمینه در استان هرمزگان بسیج، سپاه، دهیاران و شوراها، خیرین و گروههای مردمی بسیار یاری رسان بوده اند.

در ادامه صالح دریانورد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان نیز در این مراسم بر اهمیت کاشت درخت و تأثیر مثبت و ماندگار آن در طبیعت تاکید کرد.

وی افزود: هدف از کاشت نهال باید اثر ماندگار و مثبت آن در طبیعت باشد که به نوعی شاهد سایه گستری درختان در گوشه و کنار شهرها و روستاها هستیم و این نشان می‌دهد در گذشته نیاکان ما با توجه به اهمیت درخت به کاشت درخت اقدام کرده اند و امروز تأثیر مثبت آنرا در طبیعت حس می‌کنیم.

دریانورد تاکید کرد: توصیه ام این است که کاشت نهال ماندگار شده و با نگهداری و مراقبت بتوانیم در سرسبزی طبیعت نقش بسزایی داشته باشیم.

در ادامه مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز با اشاره به احادیث و روایات دینی و اهمیت کاشت درخت گفت: در جای جای قران به درخت و شجره طیبه اشاره شده که بی شک سری در آن نهفته و اهمیت درختکاری را نشان می‌دهد.

وی افزود: تعقل در آیات الهی نشان می‌دهد که قطعاً سری در کاشت درخت وجود داشته که در دین مبین اسلام بر آن مکرراً تاکید شده است، درختکاری توأم با تمدن سازی است و وجود آثار تاریخی ماندگار نشان می‌دهد که همیشه درخت با تمدن سازی همراه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به جایگزینی گونه‌های بومی و سازگار ومثمر در استان گفت: تقاضا داریم که شهرداری ومنابع طبیعی و سایر دستگاه‌های متولی نسبت به جایگزینی گونه‌های بومی اقدام کنند.

مدرس تصریح کرد: تاکید می‌نمایم که با کشت گونه‌های بومی و مثمر در سراسر استان به توسعه فضای سبز و احیا و گسترش درختان کمک کنیم.

در پایان این مراسم مدیران دستگاه‌ها و گروههای مردم نهاد در ورودی نهالستان به کشت نهال پرداختند.